Felsőoktatás az élhető jövőért konferencia beszámoló
1. rész
1. rész
A Felsőoktatás az élhető jövőért
konferencia az Óbudai Egyetem és az Eötvös Loránd Tudományegyetem
társszervezésében valósult meg 2019. április 10-én és 11-én, Budapesten, melynek az első napján volt szerencsém részt
venni, és az érdekesebbnél-érdekesebb előadásokat meghallgatni.
1. ábra A konferencia első
napjának helyszíne
A konferencia Gáti József és
Réger Mihály megnyitójával vette kezdetét, melynek során kiemelték, hogy a
konferencia célja, hogy megvizsgálják, hogy a hazai felsőoktatás hogyan tud
megfelelni a fenntarthatóság által támasztott kihívásoknak. Az előadók szerint
ez egy példaértékű rendezvény, amit a gyakorlatban is igyekeztek a
fenntarthatóság jegyében megvalósítani. (Erre egy jó példa a karton névtábla)
2. ábra Nem feltétlen kell
mindig ragaszkodni a műanyaghoz
Na de hogy is kapcsolódik a
fenntarthatósághoz a felsőoktatás?
Már a Rio +20-ban is megjelent a
felsőoktatás, a fenntartható campusok irányelv, illetve kiemelt diszciplínaként
a környezetmérnöki képzés. A fenntartható fejlődésnek hosszú távú szemléletet
kell magában foglalnia, ebben pedig fontos szerepe van a felsőoktatásnak,
hiszen a jövő generációi tanulnak jelenleg a felsőoktatásban, azok, akik később
nagy hatással lesznek a világ alakítására, fejlődésére. Mivel a jelenleg
felsőoktatásban tanuló hallgatók szemlélete hosszútávon formálja a világot
fontos, hogy a képzés részeként fejlesszük szemléletüket, növeljük
érzékenységüket a fenntarthatósághoz kapcsolódó témák iránt.
Mind az ELTE fenntarthatósággal
kapcsolatos törekvéseiben, mind pedig a konferencia létrejöttében,
megszervezésében kiemelt szerepe volt Mudra Viktóriának, akinek példamutató a személyes
elkötelezettsége.
A konferencia részeként három
fotókiállítást is megtekinthettünk. A Solar Decatlon Europe nemzetközi egyetemi
innovációs házépítő verseny munkáit, egy erasmusos hallgatók által a Föld
napjára készített fotókiállítást, valamint a család-barát program részeként a
„Természet hangja” rajzpályázatot. Utóbbi célja az volt, hogy a gyerekek
rajzaikon keresztül mutassák be, hogy ők mit tesznek otthon a környezetért. Ez
azért is kiemelt fontosságú, mert a fiatal generációt is megszólítja, akik a
szüleikre is hatást tudnak gyakorolni.
Gazdasági növekedés, oktatás, fenntarthatóság
Kőrösi Csabának, a Köztársasági
Elnöki Hivatal munkatársának, a Környezeti
Fenntarthatóság Igazgatóságának igazgatójának előadása rendkívül
érdekes volt. Az előadás elején áttekintettük, hogy hogyan alakult globális
viszonylatban az emberiség fejlődése és a GDP az utóbbi évtizedekben. A GDP
huszonötszörösére növekedett, ami gyorsabb, mint a népesség gyarapodásának,
illetve a természeti erőforrások megújulásának ideje. Ez utóbbi a nagyobb
probléma, mivel az emberiségnek egy évre már 1,7 bolygóra van szüksége.
A valóságban a gond nem magával a
fejlődéssel van, hanem a fejlődéshez kapcsolódó anyagforgalom növekedésével, és
a természeti tőke túlzott használatával van. Ezt erősíti a lineáris gazdasági
modell, azaz a fogyasztói társadalom, és a termeld, vedd, dobd el hozzáállás.
Viszont, ha azt mondjuk, hogy a fogyasztás- és a termelés visszafogása nem
járható út, akkor mi az? A körforgásos gazdaság, mely a teljes termelési
ciklusra vonatkozik, és radikálisan csökkentené a hulladék mennyiségét. Ebben
az irányban van keresnivalónk.
Ahhoz, hogy hogy reális képet
kaphassunk, a GDP mellett a következő 5 tőke mérése lenne szükséges: humán-,
társadalmi-, természeti-, épített-, valamint pénztőke. Mindegyik mindegyikbe
konvertálható, viszont csak bizonyos mértékben. A fejlődés akkor lesz
fenntartható és tartós, ha ezt az 5 tőkefajtát egyensúlyban tudjuk fejleszteni.
A jelen konferencia szempontjából kiemelt fontossággal bír, hogy az oktatás
során mind az 5 tőkefajtára hatást gyakoroljunk, viszont még nincs meg a
tudományos konszenzusra támaszkodó metodológia a gazdasági-, társadalmi-, és
környezeti hatások integrált mérésére.
A jövőre nézve több lehetőségünk
is van. Először is, választhatjuk azt, hogy a már meglévő technológiát
használjuk, de optimalizáljuk. Ez a hatékonyság javítási stratégia viszont
egyre nagyobb tőkebefektetést igényel, de egyre kisebb eredményeket hoz. Ilyen
például a szénbányászatba a pénz pumpálása. Optimalizálhatjuk a folyamatot, de
attól maga a széntüzelés nem lesz előnyös, fenntartható. A másik lehetőség a
részleges átalakítás, mint például a motor átalakítása hybriddé. A harmadik
lehetőség pedig a rendszereink újragondolása, viszont ez tart a legtovább. Azt
fontos megjegyezni, hogy ezen lehetőségek nem egymás ellenfelei, hanem egymás
kiegészítői, a három egyszerre tudja hozni a fordulatot, amit várunk.
Kőrösi Csaba véleménye szerint a
felsőoktatásban leginkább az integrációra
van szükség, továbbá egy új nyelv és logika létrehozására, mivel a
klímatudományt a fizikusok hozták létre, így a fizika nyelve a meghatározó e
területen, viszont mint azt szinte már mindenki tapasztalta, a
tudományterületek közötti kommunikáció kihívásokkal teli, sokszor hiába közös a
cél, ha nem értik meg egymást a kommunikációban részt vevő felek. Ezt kellene
az új nyelvvel, valamint az integrációval áthidalni. A céljainkat segítő
törekvéseinket is előnyös lenne integrált alapon létrehozni.
A hasonló konferenciák lehetővé
teszik a közös gondolkodás elindulását, eszmecserét, esetleg közös munka
megkezdését, valamint a már működő jó gyakorlatok megismerését, megismertetését.
A konferencia másik kiemelt
előadója Szőlősi-Nagy András volt, aki rögtön azzal a figyelemfelkeltő
mondattal indított, hogy még ha el is tudjuk kerülni a nukleáris katasztrófát,
a következő jelentős probléma a víz lesz. Arra a kérdésre pedig, hogy vajon a
felsőoktatás tudja-e ezt kezelni, a tömör válasza az az, hogy nem. Nem, mivel
nincs interdiszciplinaritás, kooperáció, ezért át kell alakítani az oktatási
rendszert. Véleményem szerint ennek jó előfutára a mesterszakunk, a regionális
és környezeti gazdaságtan mesterképzés, hiszen ez az interdiszciplinaritás egyik
fellegvára, és a komplex gondolkodásra tanít, ösztönöz minket.
6. ábra Szőlősi-Nagy András
előadása
A világon számos próbálkozás volt
és van is a klímaválság megoldására, a fenntarthatóság elérésére. Ezek közül
két célkitűzést emelt ki Szőlősi-Nagy András: Milleniumi Fejlődési Célok/Millenium
Development Goals (2000-2015), illetve Fenntartható Fejlődési Célok/Sustainable
Development Goals (2015-2030).
A 2015-től induló időszakban 17
célt tűztek ki, melyek között nincs prioritás, viszont mi megtalálhatjuk, ha
feltesszük magunknak a kérdést, hogy melyik az az elem, amit ha ebből a 17 célkitűzésből
kiveszünk, akkor összeomlik az egész rendszer? Erre pedig a válasz nem más,
mint az éltető víz. A víz egy kulcsfontosságú médium, ami mindennel
összekapcsolódik, és minden függ tőle.
A víz teljes, vagy minőségi hiánya várhatóan
globális problémákat fog okozni, melyre sajnos már napjainkban is láthatunk
példákat. Mivel az emberiség
számára a legkönnyebben hozzáférhető felszíni vizek mennyisége a teljes
hidroszférának csak mintegy 0,3 százaléka, és ennek eloszlása sem egyenlő,
ezért igazán megérné figyelmet fordítanunk vizeink védelmére, különben növekvő
konfliktusra számíthatunk.
A klímaváltozás hatására felgyorsul a
hidrológiai ciklus, egyre többször tapasztalhatunk szélsőséges időjárási
eseményeket, mint például hirtelen, hatalmas esőzéseket, villámárvizeket, vagy
éppen gyilkos aszályokat. Azt fontos leszögezni, hogy a probléma nem a klíma
változásával van, hiszen az 4 milliárd éve változik. A holocén klíma egész
stabil, de ezen belül is voltak változások. A legfőbb probléma a változás ütemével
van, mely az antropogén hatásoknak köszönhetően jelentősen felgyorsult. A
klímaváltozás a vízről, mint médiumról szól. Nélküle elképzelhetetlen az élet a
Földön, így 2 választásunk van: egyrészt a mitigáció, azaz a kibocsátások
csökkentése, mérséklése, másrészt pedig az adaptáció, azaz alkalmazkodás a
megváltozott körülményekhez. És itt jön a képbe a vízzel kapcsolatos migráció,
amely mindig is volt, hiszen az emberiség mindig a víz útját követte, viszont a
nagy számú ember migrációját jelenleg nem tudjuk kezelni. Összességében 2
opciónk van. Vagy mi hozzuk oda a vizet, ahol mi vagyunk, vagy mi megyünk oda,
ahol a víz van. A jövőben több tározótérre lesz szükség, amelyre hazánkban van
is egy program.
A vízzel kapcsolatos változások méréséhez a távérzékelés, hidroinformatika, valamint a Big Data nyújthat segítséget, mely óriási haladást jelent, viszont még mindig vannak olyan kontinensek, ahol nincsenek adatok, pedig kulcsfontosságúak lennének. A digitális vízgazdálkodás, valamint az integrált rendszerek Magyarország számára kitörési pontot jelentenek, mivel hazánkban a vízgazdálkodáshoz kapcsolódó oktatás igen minőségi, más országokban is számítanak a hazai szakemberek tudására, ezért kiemelt jelentőségű az egyetemek összefogása, valamint az interdiszciplináris képzések számának növelése.
A vízzel kapcsolatos változások méréséhez a távérzékelés, hidroinformatika, valamint a Big Data nyújthat segítséget, mely óriási haladást jelent, viszont még mindig vannak olyan kontinensek, ahol nincsenek adatok, pedig kulcsfontosságúak lennének. A digitális vízgazdálkodás, valamint az integrált rendszerek Magyarország számára kitörési pontot jelentenek, mivel hazánkban a vízgazdálkodáshoz kapcsolódó oktatás igen minőségi, más országokban is számítanak a hazai szakemberek tudására, ezért kiemelt jelentőségű az egyetemek összefogása, valamint az interdiszciplináris képzések számának növelése.
Végezetül egy híres idézettel zárnék:
„Bárki, aki képes megoldani a
vízzel kapcsolatos problémákat, két Nobel-díjat érdemel:
egy tudományosat, és egyet a békéért”
/John F. Kennedy/
Köszönet a konferencia
megrendezéséért az Eötvös Loránd Tudományegyetemnek és az Óbudai Egyetemnek.
A beszámolót készítette: Domokos Csenge
A beszámolót készítette: Domokos Csenge
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése