2019. november 28., csütörtök

GeoLectures: Mitől zöldebb a szomszéd kertje?


2019. november 25-én, hétfőn intézetünk vendége volt Lados Mihály, a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Regionális Kutatások Központjának (KRTK RKK) kutatója. Már az előadásának címe alapján - ’Mitől zöldebb a szomszéd kertje? Utak és tévutak a hazai nagyvárosok Smart city kezdeményezéseiben’ - is nagyon izgalmasnak ígérkezett ez az alkalom. 


A prezentáció a legfontosabb globális kihívások ismertetésével indult, amelyekkel a városoknak szembe kell nézniük. Ezek pedig a növekvő városi népesség, a CO2 kibocsátás, a klímaváltozás és az erősödő migráció ördögi köre. Szó esett azokról a kihívásokról, amikkel a városoknak szembe kell nézniük. Ilyen a beépített területek arányának növekedése a mezőgazdasági területek rovására - Győr-Moson-Sopron megyében például 10%-kal csökkent a mezőgazdasági területek aránya az elmúlt években. Problémát okoz továbbá az a társasház építési mód, ami nem hagy semennyi zöldfelületet a házak között (maximum kigördíthető műfűszőnyeget…). A gépkocsiállomány és az autóhasználat növekedése is szóba került. Nem tudtuk megtippelni, hogy mennyi lehet hazánkban az 1000 főre jutó autók száma: 350 jut ezer főre (az EU átlag 550).
Ezután a Smart city fogalmával ismerkedtünk, ami nem is olyan egyszerű, e téren nincs egyetértés az ezzel foglalkozók között. Az biztos, hogy a Smart city nem egyenlő az ’intelligens város’ fogalmával, bár az utóbbi is információs és kommunikációs technológiákat (IKT) használ a város és a lakosság kommunikációjában, itt jellemző az e-ügyintézés és a visszajelzés-rendszerek is. A ’zöld város’ fogalmával sem egyenlő, hiszen nem csak az energiahatékonysággal, megújuló energiákkal, zöldterületek fejlesztésével foglalkozik. Az okos város az előbbieket egyesíti, az IKT-t, mint városmenedzsment eszközt használja, emellett fenntartható, költséghatékony, transzparens és ami a legfontosabb, együttműködő, bevonja a közösséget. Az okos város szinonimájának leginkább az ’élhető város’ mondható.



Új információ volt számomra a Polgármesterek szövetsége (https://www.covenantofmayors.eu/), ahová azok az önkormányzatok csatlakozhatnak, akik 2 éven belül vállalják egy akcióterv elkészítését. Ebben vállalniuk kell az üvegházhatású gázok kibocsátásának 40%-kal való csökkentését, összhangban az EU 2030-as Fenntartható Energia- és Klíma akciótervével. A szövetségnek 2008 óta majd 10.000 tagja van 59 országból. Az okos városok alapja a hosszú távú energiastratégia, a tervezés ennek mentén történik - így kapcsolódik össze a két dolog.
Mindezek után Lados Mihály Bécs esetére tért rá, ami 2011-ben Boyd Cohen klímaszakértő akkori rangsora alapján a ’Top 10 Okos város a világon’ első helyezettje lett. A városban 1997 óta működik egy okos város menedzsmenttel foglalkozó iroda, emellett okos energia stratégiájuk is van, illetve nemzetközi projektekben is részt vesz a város, pl. H2020. Győrtől Bécs és Budapest egyenlő távolságba van, ám az előadónk tapasztalatai alapján Bécs sokkal inkább együttműködik Győrrel és a környező településekkel is.
A hazai nagyvárosok közül először Debrecenről esett szó, ahol jól működik a Smart city modell. Bécset követve megjelenik az okos város koncepció a városmenedzsmentben és rendelkeznek Smart city weboldallal is. Ami a leginkább különös, hogy a Smart cityvel foglalkozó dolgozók, a Smart city szakértők heti rendszerességgel beszélgetnek a különböző problémákról és ezt a városi TV közvetíti.
Győrről részletesen esett szó, hiszen a város 2020-ra a leginkább okos hazai város posztját célozta meg. Ennek érdekében az intelligens közlekedési rendszerek terén fejlesztettek, okos közvilágítást alakítottak ki és városszervíz alkalmazást terveztek. A továbbiakban arról esett szó, hogy ezek a dolgok a gyakorlatban hogyan alakultak. A MOL Bubi megjelenése utáni évben elindította a város a saját GyőrBike nevű dokkolós közösségi kerékpár rendszerét. Ennek az első évben jó eredményei voltak, 800 bérletet vásároltak - ám ebből 500-at az önkormányzat vett és adott ajándékba. Azt várták, hogy a megajándékozottak majd megújítják a bérleteket, de nem tették. A bicikliket legtöbbször a vasútállomásról a rendelőintézetig használják a vidékről érkezők, ebben az esetben 15 percen belül marad a használat, amiért az alapdíjon kívül nem kell fizetni.



Győr az első helyek között volt, ahol lehetséges volt mobilról fizetni a parkolásért és okos mélygarázsokkal is rendelkeznek. 2013-ban az E-onnal együttműködve felszereltek 150 intelligens lámpatestet - ezeket a 3 éves kötelező üzemeltetési időszak után leszedték. Városszervíz alkalmazás is működik Győrben, de ezt a honlapon nagyon nehezen lehet megtalálni és egyáltalán nincsen reklámozva. A legnagyobb probléma Győrben, hogy ugyan sok adat összegyűlik az önkormányzatnál a különböző okos megoldásoknak köszönhetően, de ezeket semmire sem használják.
Hallottunk egy jelenleg 500 fős falu, Nagypáli okos város irányba mutató kezdeményezéseiről. A településen 1996 óta hoznak létre fenntartható fejlesztéseket. Közösségi napelemparkjuk van, energiaerdőt telepítettek és a Volánnak vásároltak egy elektromos buszt, hogy a gyerekeket azzal szállítsák az iskolába. A falu népessége meg is duplázódott 1996 óta, hiszen a polgármester egy új településrészt is létrehozott.

Az előadást néhány jó külföldi és hazai példa zárta. Brüsszelben vannak olyan lakóparkok, amelyek belső udvarán hatalmas park van, ahol rengeteg fa található és az állatvilág is megtelepedik. Malmöben zöldtető látogatóközpontok találhatóak és a városi méhészetet is gyakorolják. Emellett esővíz elvezető rendszerek is vannak, amelybe a háztartások szürkevize is belefolyik, miután biológiai szennyvíztisztítón ment át. Köszönjük Lados Mihálynak az előadást, a sok izgalmas új információt és a hazai és külföldi okos város kezdeményezés áttekintését!

Orbán Éva

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Idézetek

"Semmi sem rossz, ami a természet szerint való."
(Marcus Aurelius)

"A természet tiszta rendszer, abban csak tiszta válaszok vannak."
(Szent-Györgyi Albert)

"Nem okos ember az, aki olyan fának nyesegeti ágait, melynek árnyékába húzódott."
(Mikszáth Kálmán)